O mateřské škole
Naše MŠ sídlí v přízemí budovy ZŠ. Bývalá školní třída slouží dětem k hraní jako herna i k odpolednímu odpočinku. V přízemí budovy je kromě třídy také tělocvična, kterou s dětmi každodenně využíváme k pohybovým aktivitám. WC je spojené s umývárnou. Šatna je společná pro školáky i pro předškolní děti. V přízemí se také nachází školní jídelna, kde se děti učí sebeobsluze při stolování. Součástí třídy je vyvýšené dřevěné patro, které slouží k odpočinku dětí.
MŠ je vybavena dětským nábytkem a tělocvičným nářadím. K dispozici je dětem malá lezecí stěna, která je součástí dřevěného patra.
Hračky a pomůcky jsou umístěny tak, aby je děti viděly a samy si je mohly vybírat k hraní. K dispozici mají děti velký výběr výtvarných potřeb, didaktických a společenských her. Ve třídě je účelně využit každý prostor. Třída je rozdělena na hrací koutky (kuchyňka, pokojík, prostor s dopravním kobercem pod dřevěným patrem). Stolečky pro děti jsou výškově rozděleny podle velikosti a věku dětí. V hudební výchově využíváme piáno, které je v naší třídě velmi oblíbené, jak pro učitelky, tak pro děti.
Naše budova školy je na kraji obce, je obklopena přírodou, kde je klid a bezpečno. Velká školní zahrada je rozmanitá se vzrostlými stromy a keři. K vybavení zahrady patří zakrývané pískoviště, dřevěné a kovové průlezky, kolotoč a skluzavka. Zahradní domeček slouží k úschově venkovních hraček a nářadí pro děti. Radost dětem dělá nové hasičské auto s nápisem „Hasiči Brázdim“. Prostory MŠ a školní zahrady jsou vybaveny tak, aby umožňovaly dětem různé aktivity.
Součástí naší práce s dětmi jsou i společné akce s rodiči a ZŠ: Malá drakiáda, Uspávání broučků, karnevaly, zájezdy do divadla, výlety. Spolupracujeme i s okolními MŠ.
Specializované služby jako je logopedie, rehabilitace či jiná péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami, ke kterým předškolní pedagog sám není dostatečně kompetentní jsou zajišťovány ve spolupráci s příslušnými odborníky ( speciální pedagog, poradenský psycholog, lékař, rehabilitační pracovník).
METODY A FORMY PRÁCE
Naše MŠ je jednotřídní, věkově smíšená od 3 do 6/7 let. Každému dítěti je třeba poskytnout pomoc a podporu v míře, kterou individuálně potřebuje a v kvalitě, která mu vyhovuje. Základními metodami naší práce s dětmi jsou metody prožitkové a kooperativní učení hrou (přímé zážitky) a také situační učení. Významnou roli sehrává spontánní sociální učení (přirozená nápodoba). Upřednostňujeme přípravu na ZŠ pravidelnými chvilkami vyžadující soustředění. Vzdělávání probíhá na základě integrovaných bloků.
Pracujeme podle ŠVP s tématem NA SVĚTĚ NEJSI SÁM - obsah vzdělávání je rozpracován do čtyř hlavních témat. Ta se dělí do dalších integrovaných bloků s podtématy. Časové rozložení je nezávazné.
Jako průvodce tímto TVP jsme zvolily skřítky z pařezové chaloupky VŠÍMÁLKA A ŠIKULINKU z publikace N. Kalabové-Pohádkové hry ( Hrajeme si celý rok).
Ve třídě se řídíme pravidly, která jsou označena piktogramy. Jsou umístěny na viditelném místě pro všechny děti. Všechna pravidla by měla být závazná, jak pro děti, tak pro učitelky i ostatní zaměstnance MŠ.
Heslo naší školky je: VE ŠKOLCE JSME KAMARÁDI, CO SE MAJÍ VŠICHNI RÁDI.
Naším cílem je rozvíjet samostatné a zdravě sebevědomé děti cestou přirozené výchovy. Snažíme se položit základy celoživotnímu vzdělávání všem dětem podle jejich schopností, zájmů a potřeb. Rozvíjet péči o děti se specifickými potřebami či jiným handicapem dále talentované a sociálně slabší děti.